my true nerd story, part four

Berätta om när du lyckats påverka i din skola

Efter att ha utbildat några år i Sveriges elevråd - SVEA hade jag på mina utbildningar pratat mycket om vad man kan göra för häftiga saker på sin skola. Bland annat så tog jag ofta upp exemplet Pimp My Toilets. Ett tillfälle för elever att tillsammans utsmycka de olika toaletterna på sin skola med olika teman. För att det ska bli roligare att gå på toaletten helt enkelt. Dock hade jag aldrig testat det själv.
Så när jag gick i 1an på gymnasiet så beslöt vi i elevrådet att nu var det dags. Vi satte igång att brainstorma kring olika teman och köpte en massa material. Vi delade in oss i smågrupper för att det skulle gå snabbare så alla fick ansvar för några toaletter var. Vi höll på hela eftermiddagen och kvällen.
Nästa morgon kommer alla lärare och elever in på skolan. Självklart råkar vår största feministlärare gå in på toaletten med temat Playboy. Hon möts av bilder på nakna kvinnor. Från topp till tå. Får en smärre chock och blir därefter riktigt förbannad.
Vad var det då som var så himla bra med detta? Och hur lyckades vi påverka? Jo, för första gången någonsin fick vi upp en diskussion kring jämställdhet i skolan. Detta samtalsämne fördes överallt och bland alla på skolan. Det var häftigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0